lørdag den 2. februar 2013

Pause fra alkohol - dag 3

Nej, du mangler ikke en dag 1 og 2. Jeg er startet fra dag 3. Jeg vil nemlig ikke skrive hver eneste dag ned, hvis jeg ikke føler, at der er sket noget specielt.

Men jeg vil holde en pause med alkohol. Jeg var oppe i et meget ekstremt forbrug, og jeg synes det blev for meget. En aften drak jeg 2 flasker hvidvin, en masse drinks og 5-6 øl. Dagen inden havde jeg drukket noget nær det samme. Så var der en dags pause, og dagen før pausen var jeg også fuld.

Den positive overraskelse er, at jeg ikke føler et fysisk behov for det. Det er ikke fordi mit liv ikke fungerer uden alkohol. Jeg tror bare, at det blev en vane til sidst. Det, og så at jeg har svært ved at tænke mig om, når jeg er manisk. Når jeg omvendt er depressiv, drikker jeg for at få det bedre.

Jeg har prøvet før, at holde en 30 dages pause. Men det varede kun 8 dage. - Og grunden til det varede så længe var, at jeg var inde i en depression. Det var ikke et valg for mig, ikke at købe alkohol. Jeg var bare fanget i min lejlighed, angst og uden overskud til, at gå ud af døren. Det var svært nok, bare at komme op fra sengen.

Så jeg følte ikke de positive ting ved det, som jeg gør nu. Jeg føler også mere det er et valg som manisk. Der bliver jeg stillet for udfordringer; for eksempel som her til aften. Jeg var ude for at spise med 2 venner. Lørdag aften. Flere gange kiggede jeg vinkortet igennem, tjekkede prisen på øl.. men jeg købte ikke noget. Jeg havde lyst, men lod hver. Så tænkte jeg faktisk ikke så meget på det. Kun lige i ny og næ, når bordene omkring os bestilte noget alkohol.
Derefter gik jeg hjem, der var gang i nattelivet og jeg havde faktisk penge til, at gå ind og købe noget at drikke. Men jeg følte ikke en gang et behov for det. Faktisk ville jeg bare hjem, slappe af og gå i seng.
Det synes jeg selv, er en kæmpe sejr!

Jeg så også byen i et ret nyt lys. Faktisk stoppede jeg ved havnen, og bare kiggede ud over fjorden i næsten 20 minutter. Ikke fordi jeg bare havde brug for fred, eller overvejede at hoppe i vandet og drukne. Jeg nød bare udsigten og lugten af vandet. Solen var ved at gå ned, det hele var så ganske simpel dejligt.

Det var en meget bekræftende dag:

  1. Jeg havde det ekstremt morsomt, selvom jeg ikke havde alkohol
  2. Folk synes også jeg var sjov at være sammen med, selvom jeg ikke var fuld
  3. Jeg var ikke genert, hvilket jeg faktisk lidt troede jeg var, og jeg skulle have alkohol for at komme mig over det
  4. Jeg kan sagtens sidde og have det rart, uden at føle mig påvirket
  5. Sidste nat sov jeg ekstremt godt, og jeg sidder nu, og føler mig træt på "en god måde". Ikke udmattet og svimmel. Bare en dejlig dag er afsluttet, og det bliver rart at sove. Ikke mindst rart at huske hvordan man kom i seng!
Jeg har heller ikke haft de der morgener, hvor jeg vågnede, gik ind i stuen og ikke anede, hvorfor der så sådan ud. Som at gå ind i en andens stue.
Hvad jeg dog har følt oftere, er ekstrem desorientering når jeg vågner og de første par minutter. Men det er sket igennem længere tid, og har ikke noget at gøre med alkohol - eller mangel på samme. Jeg vågnede i morges og var sikker på, at jeg var hos mine forældre - og at vi var midt i juleferien. Der var jeg hjemme hos dem. Men det tager jeg ikke så tungt. Jeg tror nemlig bare, at det er en kombination af min mani og mit dårlige syn.

Men nu vil jeg afslutte dagen. Jeg glæder mig til at sove, til at ligge i sengen, nusse med katten og bare glide ind i en dejlig søvn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar