søndag den 10. juni 2012

Omkring medicin/Sertralin 1

Min blog er jo primært henvendt til folk, som har været udsat for seksuelle krænkelser og/eller andre traumatiske oplevelser som mobning, overfald og lignende.

Jeg foretrækker at skrive om ting, som jeg selv oplever "her og nu". I lang tid har jeg nærmest været afhængig af anti-depressiv. Jeg fik mine første piller da jeg var 13 år gammel.

Man behøver ikke være depressiv for at få anti-depressiv. Det kan måske lyde en smule mærkeligt, lige når man hører det. Men depressiv medicin - typisk Sertralin - bruges som angstdæmpende og en slags "støttepind" til folk, som skal prøve at leve med noget traumatiserende.

Selv har jeg været på det anti-depressive Sertralin i halvandet år. Det bliver ikke brugt som anti-depressiv for mig, men netop en slags støtte. Da jeg snakkede med min læge - som har kontakt med min psykolog - og vi blev enige om, at jeg klarer mig utrolig godt og jeg måske ikke har brug for medicinen mere, begyndte vi et program for at jeg skulle trappes ud af Sertralinen.

Det er VIGTIGT at vide, at man ikke bare lige stopper med Sertralin når man synes. Også selvom du ikke har snakket med din læge om, at du har fået det bedre, men du bare føler det.. Du skal ikke bare stoppe! Sørg altid for når du har omkring 10 piller tilbage, at du har hentet en ny pakke på apoteket.
Det er ikke for at du bare kan have en masse, og sælge det overskydende.

Hvis du stopper med at tage Sertralin fra den ene dag til den anden, vil du ikke føle noget de første 2-3 døgn. Men derefter vil det første symptom være, at du sveder og føler dig svimmel konstant. Det er de første tegn på, at du lider af abstinenser: Noget, som nogen præparater giver dig når du skal til at stoppe. Det er nøjagtig det samme, som når en nakoman stopper med sine stoffer fra den ene dag til den anden; også kaldet kold tyrker og abstinenser.

Ønsker du at stoppe med Sertralin eller lignende medicin, skal du altid rådgive dig hos din læge. Det farlige ved blandt andet Sertralin er, at du faktisk kan få alvorlige depressionstræk - folk har faktisk været selvmordstruede af det. Derfor skal du trappes ud af medicinen: Tager du for eksempel 100mg Sertralin, vil lægen udskrive et recept på 50mg.. Derefter 25 og følge dig meget tæt på hvordan du har det, om du oplever at blive ekstremt trist, etc.

Jeg forsøgte selv bare at stoppe med medicin, fordi "jeg har det da så godt jeg ikke behøver den mere". Men de symptomer jeg oplevede (i rækkefølge) var:

  • Voldsom svimmelhed - jeg kan sammenligne det med, når jeg havde røget virkelig meget hash. Det føles som at svæve hen over jorden, at ens ben ikke er lige lange og at alt bare sejler for en.
  • Tendens til feber og at svede meget voldsomt - Lige pludselig får du det bare ekstremt varmt og sveder som du aldrig har svedt før. Jeg vågnede flere gange med, at min dyne, hovedpude og lagen var fuldstændig gennemblødt. Det lignede at nogen havde smidt en spand vand ud over min seng. Min kæreste, som ellers helst vil lægge så tæt op ad mig som muligt sagde, at han ikke kunne holde det ud. For jeg var simpelthen så varm, at han bare ikke brød sig om at jeg svedte på ham på den måde. Hans underbukser blev gennemblødte af mit sved! I denne periode drak jeg op til 7 liter vand om dagen, og 1-2 liter om i løbet af natten.
  • Måske 2-3 dage efter, vil du begynde at føle klassisk feber: Du sveder, men fryser. Du tager en dyne om dig, og 10 minutter efter har du det så varmt, at du må gå ud og tage et koldt bad.
  • Mareridt vil hos nogen være det næste skridt, eller en meget urolig søvn.
  • Depression. Du startede højst sandsynligt på det anti-depressive på grund af depressive tendenser, og ikke direkte en depression. (Dog skal man ikke tro, at depressive tendenser ikke kan være lige så alvorlige.) Hvis du bare stopper med medicin fra den ene dag til den anden, vil du måske opleve alvorlige depressiv adfærd: Du overvejer selvmord, du græder over alt og føler dig sårbar ligemeget hvor du går. Måske kan du ikke en gang gå ud med skraldet, uden at føle dig nøgen og sårbar.
VIGTIGT: Hvis du har denne følelse, ligemeget om du bliver opfulgt af en læge en gang i mellem, så skal du kontakte dem omgående! Dette er ALVORLIGT og konsekvenserne af det kan være uforudsigelige. Sker det om natten, så vær ikke bange for at ringe til vagtlægen. Ring til din nærmeste, kontakt dine forældre eller hvad du end kan gøre for, at der kan komme nogen og være med dig. *Se nærmere nederst.

Derfor er det simpelthen bare vigtigt at blive holdt øje med. Det kan virke krænkende og nedværdigende, at du skal holdes øje med på den måde. Men anti-psykotisk og anti-depressiv - specielt Sertralin - kan virkelig være skadeligt. 

Sidder du med symptomerne og desperation lige nu - uanset om det skyldes medicin eller ej -, så tjek mit indlæg: "NØDSITUATION! NU!" og følg instrukserne der.

Du vil måske føle at din læge ikke forstår dig 100%.. Men din læge er også bare et menneske. - Og selvom et menneske ikke forstår dig, vil de måske stadig gerne hjælpe dig! Hvis du ikke tror på at nogen vil dig det godt, kan det hjælpe dig at tænke på, at hvis du gør noget ved dig selv.. så kan din læge blive dømt som værende ansvarlig. Det er meget sjældent det sker: Men husk, at din læge ikke har nogen interesse i at ignorere dig og dine problemer. Føler du virkelig at din læge ikke forstår dig, kan du altid skifte. Ved du ikke hvordan du vil skifte læge, sagsbehandler og så videre, så tjek mit indlæg: Skift offentlig ydelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar