lørdag den 3. maj 2014

"Handlinger gør dig til den du er"

Uanset min holdning til religion generelt, så kan jeg sagtens forstå det smukke i nogle af de budskaber, som står i for eksempel Biblen. Nu er jeg også heldig, at jeg har en rigtig dejlig "tænkeboks", hvor de fleste af mine indlæg også er skrevet. Der er fredeligt, smukt og man kan virkelig tænke over tingene.



Men jeg synes man snakker meget om, at ens handlinger gør en til den man er. Generelt taler man en del om, hvad man har gjort, hvordan man engang var og hvordan man kunne have handlet i stedet. Jeg tror det er en tankegang, som holder folk fast i offerrollen. Jeg blev mobbet. Jeg blev misbrugt. Jeg var måske selv skyld i det. Jeg kunne have sagt stop.

Det man kan gøre i fremtiden er vel lige så vigtigt. Jeg synes det betyder lige så meget hvad man vil gøre, som hvad man har gjort. Man skærer vel en vigtig del af sætningen "jeg blev mobbet" fra, når man ikke tilføjer: "Så jeg vil sørge for, at det ikke sker igen." Eller "Jeg vil komme videre alligevel."
For eksempel med at blive seksuelt misbrugt. En del begår selvmord, som følge af det traume. Men når du stadig er i live, så er "men jeg er stadig i live" lige så vigtig som "jeg blev misbrugt".

Fortidens handlinger er en del af dig, ja. Men hvad du gør fremover er lige så vigtigt. Du behøver altså ikke være et offer for evigt, eller det barn som blev udnyttet. Du vælger (stort set) din fremtid, og den kan være lige så vigtig.

Således er du ikke kun hvad du har gjort, men også hvad du vil gøre fremover.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar