søndag den 28. april 2013

"En survivor"

Så jeg sad og stenede lidt, og faldt over denne online 'brochure' (på engelsk.) Det får stadig min mave til at vende sig, når jeg læser hvad seksuelle overgreb kan være. Men til sidst var der denne tekst:

En survivor er stærk, fordi de er kommet igennem noget virkelig forfærdeligt.
En survivor kan blive hel igen, fordi der er folk som holder af dem.
En survivor har udholdenhed og determination fordi de er nået så langt.
En survivor er modig, fordi de taler ud imod deres krænker.
En survivor har medfølelse, fordi de ved hvor vigtigt det er at blive elsket.
En survivor er unik, fordi der ikke er nogen præcis som dem.
En survivor er fri, fordi de har kæmpet for de frihed.
En survivor er ekstraordinær, fordi de har overlevet.
En survivor kan være lige hvem de vil være, fordi de har mulighederne.
En survivor kan gøre en forskel i verdenen, fordi de har viljen og styrken.
En survivor kan tage kontrol over sit liv, fordi det er deres ret.

Teksten synes jeg måske er en smule misvisende, fordi nogle vil tro det er sådan alle overlevere er. Men en survivor er vist noget helt andet.

Seksuelle overgreb imod børn sker heldigvis ikke tit. Så alle dem som bliver udsat for det, minder selvfølgelig ikke meget om hinanden. Men generelt ligner mennesker sjældent hinanden.

Nu har jeg faktisk aldrig stiftet nærmere bekendtskab med nogle, som har været udsat for seksuelle overgreb som barn. Jeg ved egentlig ikke hvorfor (måske skulle jeg prøve det.) Jeg har selvfølgelig læst mange forskellige historier.
Men nu har ting som gruppeterapi heller aldrig været mig, og jeg synes mest bare de er spild af min tid. Nogle mennesker er jo bare typen, som ikke behøver andre at kunne relatere til.

Men tilbage til den tekst, så synes jeg den får en til at tænke og at jeg skulle dele den med flere.

Nu er det heldigvis så fantastisk et vejr i dag, at jeg kan smutte ud på tennisbanen og bare være mig selv. Hvis man hele tiden ser sig selv som et offer, en overlever eller lignende, så tror jeg ikke man kommer videre så nemt.

Husk solcremen, alle sammen!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar