onsdag den 4. september 2013

Find dine triggers

Jeg undrer mig over, hvorfor jeg ikke har tænkt på det før. Men det ville måske også være trist, hvis man tænkte på alt inden man oplevede det. Det lyder i hvert fald som spild af tid. Jeg har været klar over triggers, men ikke i forbindelse med dette.

Det er ikke noget, som er sjovt eller morsomt at finde ud af. Men det er nødvendigt. Også selvom det er noget (undskyld mit fransk) lort, at finde ud af man ikke er så meget ovre det, som man selv troede.

Men triggers er ting, som udløser din angst, dit traume, alle de dårlige tanker. Selvom det er hårdt at arbejde med, så er det nødvendigt. Hvis det nu for eksempel er en bestemt parfume, så nytter det jo ikke at man går på gaden, og risikerer at må løbe hjem og gemme sig fra omverdenen.

En af mine gamle triggers var et bestemt smil. Jeg kan ikke rigtig forklare smilet så godt, og jeg kan ikke helt selv lave det. Jeg har heller ikke lyst til det, da det er det nedladende "hvor er det sødt du tror du har ret, men hvor er du dum"-smil. I ved: Et "Heh!" eller et "Hah!", rynket pande, en smule lukkede øjne og et lille ryst på hovedet.

I går oplevede jeg en ny trigger. Faktisk 2 på en gang, tror jeg. Det er ikke til at vide, om det er kombinationen eller 2 forskellige. Men det er en bestemt skæg'vækst'. (Det er ikke rigtig et skæg, da det bare er det der pubertetshår som 14-årige drenge får, men som bare har fået lov til at vokse.) Så et bestemt accent.
Men jeg har ikke oplevet problemer med det accent før, så jeg tror det er kombinationen.

Det er skidt at man pludselig oplever en trigger, når man arbejder med at skulle tilfredsstille mennesker. (Med MAD!) Men heldigvis kan jeg for det meste gemme mig i køkkenet, væk fra andre mennesker. Men måske er det ikke at gemme sig. Jeg arbejder bare ikke særlig godt med mennesker, og vil fokusere på min madlavning og præsentation.

Anyway, så er det jo noget man skal arbejde med. Jeg tror ikke det er en god idé at direkte opsøge det, men man bør være opmærksom. Hvis man pludselig får det dårligt over at se en person man ikke kender, kan det så have noget med det at gøre? Hvorfor? Hvad kan man gøre ved det?

Det første skridt for mig var helt klart, at træde tilbage og tænke logisk. En person er jo ikke farlig af den grund. Det er en absurd tanketang, at alle med en bestemt skægvækst er nogle, som vil gøre en ondt. Desuden kan de jo ikke gøre for, at de har noget tilfælles med et andet menneske. - Og i langt de fleste tilfælde kender de jo slet ikke personen.

Så vær opmærksom på, hvad der kan udløse angsten.
Husk at tage et skridt tilbage og tænke rationelt, inden du går i panik og løber væk.

1 kommentar:

  1. Denne blog er fantastisk. Jeg føler, som læser, at jeg har et indblik i hvordan jeg (forhåbentligt aldrig) skal reagere, hvis det sker for mig eller nogen nær mig. Det er en utroligt stor hjælp, ikke blot for mig, men også for dem som følger dig og muligvis har oplevet seksuelle overgreb eller haft en nær som har.
    I følge min mening er billeder og videoer ikke nødvendigt, din måde at udtrykke dine følelser gennem ord er helt fantastisk.
    Jeg håber du en dag får mulighed for at åbne op omkring det til flere mennesker, jeg tror det vil kunne hjælpe andre omkring dig og ikke mindst dig selv.
    Tak, igen!

    SvarSlet